Nieuws

Routiers Magazine rij-impressie Eurocargo
Datum: 07-04-2016

"Hartenveroveraar"

Begin dit jaar al leende het toonaangevende Routiers Magazine een Iveco Eurocargo met als doel een rij-impressie te schrijven. In de 1e uitgave van 2016 kwam de Eurocargo aan bod. Lees hier wat René Welmers te zeggen had over de "International Truck of the Year".

“Iveco trok met de introductie van de Eurocargo alle aandacht naar zich toe. Hij veroverde zelfs de titel “International Truck of the Year”. Wij voelden de Eurocargo aan de tand. Iveco claimt dat steden dol zijn op de nieuwe Eurocargo en onderstreept dat met zijn motto “The truck the city likes”. Dan kan zeker het geval zijn met de uitvoeringen die rijden op aardgas, te herkennen aan de toevoeging Natural Power in de type-aanduiding. Toch biedt ook Iveco nog altijd het breedste motorenprogramma in zijn dieseluitvoeringen van Tector 5 en de Tector 7 series. Want, desondanks de berichten dat diesel niet langer de ideale brandstof is, zijn de alternatieve aandrijfvormen nog niet zo breed inzetbaar als die oude vertrouwde diesel. Als je eenmaal met een gasmotor hebt gereden, weet je dat zo’n ding inderdaad lekker stil is. In de cabine, maar ook zeker voor de omwonenden. Dat is voor een distributietruck natuurlijk een enorm voordeel. Inmiddels is de verkrijgbaarheid van CNG (gecomprimeerd gas) eigenlijk geen probleem meer. Voor LNG ligt dat anders; vloeibaar gemaakt aardgas is slechts op zo’n tien plaatsen in Nederland te tanken en langs de internationale routes nog helemaal niet. Waarschijnlijk gaan we in de loop van dit jaar ook op pad met zo’n Natural Power Eurocargo. Voor deze rij-impressie stond echter een dieselaangedreven 140-250 op het programma.

TRUCK OF THE YEAR
Bezoekers van de BedrijfsautoRAI 2015 hebben het onderwerp van deze rij-impressie al zien staan. De International Truck of the Year 2016 is voorzien van een zescilinder 6,7 liter motor die voor een vermogen van 185 kW (250 pk) zorgt, bij 2.500 omw/min. Het koppel van 850 Nm is beschikbaar in een toerengebied van 1.250 tot 2.050 omwentelingen. Het demovoertuig is voorzien van een korte cabine; de meest gekozen optie omdat iedere grotere cabinelengte ten koste gaat van het laadvolume. En dat laadvolume wordt op deze demo-Eurocargo bepaald door een 7,20 meter lange opbouw met laadklep. Als lading zijn hierin diverse betonelementen neergelegd die het totaal voertuiggewicht op zo’n 14 ton brengen, waar de Eurocargo leeg, zonder opbouw, zo’n 4.600 kg bedraagt.

LAADVOLUME
Met zijn vernieuwde front onderscheidt de Eurocargo zich goed zichtbaar van zijn voorganger. De ver omhoog getrokken ‘mondhoeken’ geven de nieuwe Eurocargo het vriendelijke gezicht waarvan de ontwerpers hopen dat dit de weg voor het voertuig zal effenen bij het binnenrijden van steden en andere woongebieden. Het motto “The truck the city likes” is dan ook duidelijk op de opbouw vermeld. Die opbouw heeft een vrij forse achteroverbouw, maar volgens de importeur past dat goed bij de modale inzet van het voertuig. Deze wordt zelden of nooit helemaal tot het maximale gewicht geladen en daarmee biedt deze lengte het optimale laadvolume. De wielbasis van 4,81 meter is mooi kort en draagt bij aan zijn kleine draaicirkel van iets minder dan 18 meter tussen de muren. Kortere wielbases komen ook voor in het programma; de kortste meet 3,10 meter, de grootste reikt tot ruim 6,50 meter. Met die laatste uitvoering word je niet graag de Amsterdamse grachten op gestuurd.

INTERIEUR
Het interieur van de cabine is strak en modern vormgegeven. Alles in het lagere deel van de cabine is in antracietgrijs uitgevoerd, het bovenste deel is veel lichter gehouden. In het demovoertuig is tussen de stoelen een office-box geïnstalleerd. Deze biedt veel opbergruimte en een ruime schrijfgelegenheid op het opengeklapte deksel. In de box zitten twee usb-aansluitingen en erboven is een klein led-bureaulampje gemonteerd. Als keerzijde van de medaille komt de box vrij massief over en neemt hij nogal wat bewegingsruimte voor de inzittenden weg. De box blokkeert ook de mogelijkheid voor de bestuurder om eenvoudig van de bestuurderszitplaats naar de rechterkant van de cabine door te schuiven, wat soms in het distributieverkeer wel handig is.

RUIMTEBELEVING
Ondanks de korte cabine komen de stoelen niet tot de achterwand van de cabine. Ook in de achterste stand van de stoelen blijft daar zo’n 10 centimeter vrij en dat is een prettige bijdrage aan de ruimtebeleving. Tegen de achterwand is ook ruimte voor een kledingrail met diverse verschuifbare kledinghaakjes. Daaronder, tussen de stoelen, achter de officebox, is een aflegbak gemonteerd. Aan de voor- en zijkant van de box nog meer aflegmogelijkheden, ook voor flessen. Iveco had duidelijk oog voor de chauffeur die altijd allerlei kleine zaken onder handbereik wil kunnen neerleggen; naast de al genoemde mogelijkheden zijn er op het dashboard, boven de voorruit en in de portieren ook nog allerlei vakken en vakjes.

ERGONOMIE
Wegrijden met de Eurocargo heeft weinig uitleg nodig. De menu’s voor voertuiginstellingen laten zich met de toetsen op het stuurwiel eenvoudig doorbladeren. Een extra display op het dashboard is een gezamenlijke ontwikkeling van Iveco met TomTom en draagt de naam Astrata. Logischerwijze biedt het een navigatiemogelijkheid, maar via het systeem kunnen bijvoorbeeld ook berichten worden uitgewisseld met de planning en kan het de bestuurder aanwijzingen geven over brandstofefficiënt rijgedrag. In tegenstelling tot veel andere functies van de Eurocargo vraagt de bediening van dit systeem oefening en gewenning. Aan het eind van een dagje sturen bediende ik het Astrata-systeem nog niet met veel overtuiging. Schakelaars voor allerlei functies ten slotte zitten vooral op een rij rond het midden van het dashboard, waarbij enkele weinig gebruikte functies net buiten handbereik van de gemiddeld bestuurder zullen vallen.

VERSNELLINGSBAK
Inschakelen van de geautomatiseerde zes-versnellingsbak van ZF gebeurt met modern vormgegeven drukknoppen op het dashboard. Kort op de D(rive)-toets drukken schakelt standaard overbrenging in, iets langer vasthouden zet de bak in een manoeuvreerstand. Datzelfde geldt voor de achteruitversnelling. Iets gas geven laat de Eurocargo soepel op gang komen, waarbij meteen opvalt hoe klein het gaspedaal is. Met meer gas komt het voertuig volledig op gang en schakelt bijna onvoelbaar door de zes versnellingen. In de ecostand, die standaard door de Eurocargo wordt ingesteld, schakelt de bak bij lage snelheden op en houdt de hoge versnellingen ook lang vast. Iveco geeft een gebied van 1.250 tot 2.050 omwentelingen op voor het bereiken van de maximale koppel, maar in de praktijk maakt de Eurocargo helemaal geen bezwaar tegen lagere toerentallen. Zelfs bij iets minder dan 1.000 omwentelingen blijkt de auto al ijverig te willen trekken zonder terug te schakelen.

MOTORREM
De motorrem van de Eurocargo vraagt wat gewenning. Het systeem heeft twee standen; de eerste sluit de uitlaatklep, in de tweede stand schakelt de versnellingsbak een stapje terug om het toerental en daarmee de effectiviteit van de motorrem te verhogen. Vaak is alleen al het inschakelen van de motorrem voldoende om een voertuig bijna tot stilstand te brengen, in de Eurocargo moet de bedrijfsrem altijd bij worden gebruikt voor voldoende vertraging. Daarbij hoeft voor rustig remmen niet hard op het rempedaal te worden getrapt; het is meer een signaal aan de motorrem om de zeilen bij te zetten en dan vertraagt het voertuig naar tevredenheid. Harder afremmen komt meer voor rekening van de bedrijfsremmen en dat betekent beduidend harder trappen, ook al schakelt het motormanagement dan ijverig terug om beter te ondersteunen.

WENDBAARHEID
Met zijn relatief korte wielbasis laat het demovoertuig zich snel over rotondes loodsen. Het zicht alle kanten op is prima. De spiegelbehuizingen zijn fors en er is voldoende gelegenheid om tussen de spiegels en de A-stijlen door te kijken. Op een snel genomen rotonde moet wel flink aan het tamelijk grote stuurwiel worden gedraaid; de overbrenging van stuurinrichting is indirect. De versnellingsbak wacht lang voordat hij helemaal maar de eerste versnelling terugschakelt. Zolang het voertuig nog enigszins rol, blijft in principe de tweede versnelling ingeschakeld. In dat verzet komt de Eurocargo dan ook meestal weer in beweging vanuit een rollende kruipgangen dat levert een prettig soepel rijgedrag op.

COMFORT
Het comfortniveau valt onder meer door het schakelgedrag van de ZF-bak heel positief uit. Ook met de zes overbrengingen gaat het overschakelen geheel ongemerkt, zelfs tijdens het uitvoeren van de acceleratiemeting. Tijdens dit programmaonderdeel laat de Tector 7 krachtbron zich wat beter horen, voor het overige blijft het motorgeluid netjes op de achtergrond. Met een geluidsdruk van 66 dB(A) is hij zeker geen grote druktemaker. Dat draagt goed bij aan het totale comfort, dat op een mooi hoog peil staat. Zo blijft tijdens een rit over allerlei soorten wegdek de cabine vrij van rammelgeluiden en zorgt de mechanische vering van de cabine en de luchtvering van de stoelen voor de wegfiltering van de ongelijke ondergrond. Het goede verwarmings- en ventilatiesysteem dragen verder bij aan dat comfort, net als de goede zitpositie. Zowel de verstelbaarheid van de bestuurdersstoel als van het stuurwiel is ruim voldoende om een goede zitpositie te vinden. Het stuurwiel ligt in alle standen wel wat vlak, maar dat is niet hinderlijk. De demping van de luchtgeveerde stoelen is breed instelbaar van volkomen ongedempt tot bijna star en alle tussenstanden. Enige afbreuk aan het comfortniveau doet de luidruchtige zoemer die meldt dat de clignoteur actief is. In het distributieverkeer, waar vaak van richting wordt veranderd, is dit geluid beslist hinderlijk.

ECO-MODE
Omdat Iveco de ecostand als standaard aanraadt, zijn de voertuigprestaties ook in die modus beoordeeld. Deze brandstofbesparende mogelijkheid, gecombineerd met het feit dat de importeur de Eurocargo tot aan zijn maximumvoertuiggewicht had beladen, maakt dat de Eurocargo niet erg vlot overkomt. De acceleratiecijfers geven echter aan dat dit allemaal wel meevalt. Van 0 tot 40 km/uur in ruim 16 seconden en van 0 tot 80 km/uur in 52 seconden zijn goede prestaties voor een afgeladen voertuig.

SCR-ONLY
Terug op het terrein van de importeur wordt nog even de cabine gekanteld om een blik op de motor te werpen. Het kantelen gebeurt manueel-hydraulisch. De Tector-motoren voldoen aan de Euro 6-norm zonder gebruik te maken van uitlaatgasrecirculatie. Uitsluitend SCR met AdBlue moet een volkomen schone uitstoot opleveren. Dit door Iveco gepatenteerde HiSCR-systeem moet volgens de fabrikant bijdragen aan een lager brandstofgebruik en lagere onderhoudskosten. Dit onder meer omdat onderhuidstermijnen langer kunnen zijn doordat de motorolie langer meegaat. Bovendien is de techniek eenvoudiger, doordat het hele recirculatiesysteem achterwege kan blijven en dat levert ook een gewichtsbesparing op die weer ten goede komt aan het laadvermogen. En dat moeten volgens Iveco de zaken zijn waarmee de Eurocargo ook de harten van calculerende ondernemers kan veroveren.” aldus René Welmers van Routiers Magazine.

 

Routiers Magazine rij-impressie Eurocargo
Routiers Magazine rij-impressie Eurocargo
Routiers Magazine rij-impressie Eurocargo