Nieuws

Sustainable Truck of the Year 2019
Datum: 08-11-2018

Een jaar na het winnen van de titel "Low Carbon Truck of the Year" in Engeland, heeft de Stralis NP 460 opnieuw een belangrijke prijs gewonnen, dit IVECO-model is uitgeroepen tot “Sustainable Truck of the Year 2019”.

De prijs, die wordt gesponsord door het magazine Vado e Torno in samenwerking met Lifegate, werd uitgereikt tijdens Ecomondo 2018, het internationale evenement met een innovatief format dat alle sectoren van de circulaire economie op één platform samenbrengt.

Deze onderscheiding, dit jaar voor de derde maal uitgereikt, erkent de belangrijkste innovaties in schoon vervoer. De prijs werd gepresenteerd aan IVECO's meest duurzame zware wegvoertuig tot nu toe, als erkenning voor zijn technische specificaties, prestaties en technologie.

Maurizio Cervetto, hoofdredacteur van het tijdschrift Vado e Torno, reikte de prijs uit aan Fabio Pellegrinelli in zijn nieuwe rol als EMEA Heavy Line Gas Business Development en maakte de volgende opmerking over de overwinning van de Stralis NP 460: "Als de grote broer van de Stralis NP 400, heeft dit voertuig niet alleen de prestaties op het niveau gebracht die nodig zijn om diesel te vervangen, maar heeft ook de lat hoger gelegd voor comfort, veiligheid en duurzaamheid."

Pierre Lahutte, IVECO Brand President, zei: "We zijn er trots op deze prestigieuze prijs te mogen ontvangen, die we op een zeer belangrijk moment voor alternatieve aandrijftechnologieën komt. Slechts een paar dagen geleden keurde het Duitse parlement de vrijstelling van tolgeld goed van CNG- en LNG-vrachtwagens. De strategie die tot voor kort als "visionair" werd beschouwd, wordt nu realiteit: de maatschappij en de wereld eisen en creëren een nieuwe visie op vervoer, niet als een bron van vervuiling, maar eerder als een sector die vanuit een perspectief van ecologische duurzaamheid bekeken moet worden. Deze visie kan worden omgezet in een realiteit door middel van een circulaire economie op basis van biomethaan, waarbij energie wordt gegenereerd uit organisch of agrarisch afval, met een terugkeer naar de natuurlijke kringloop van bronnen. Tegen deze achtergrond is onze Stralis NP 460 de onbetwiste leider van het energietransitieproces dat al gaande is, wat nogmaals bevestigt dat gas de meest effectieve manier is om de milieueffecten van langeafstandsvervoer over de weg aan te pakken."

Pierre Lahutte voegde toe: "Het is een nog grotere eer om deze prijs te ontvangen van Vado e Torno, een van de belangrijkste Europese vakbladen in onze sector, die na het testen van het voertuig op de weg zijn buitengewoon efficiënte prestaties heeft bevestigd; een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot."

De Stralis NP 460 is uitgerust met een Cursor 13 NP-motor, ontwikkeld om op de meest veeleisende missies onberispelijk uit te voeren, bovendien beschermd door twee patenten. De eerste omvat het anti-detonatiecontrolesysteem, dat het mogelijk maakt om de prestaties te verbeteren terwijl een maximale brandstofcompatibiliteit wordt gegarandeerd, en de motor en de driewegkatalysator te beschermen tegen het risico van ontstekingen. Het tweede octrooi heeft betrekking op het reactieve luchtstroomregelsysteem, een nieuwe stoichiometrische verhoudingsregellogica die wordt toegepast tijdens versnellingswisselingen. Dit zorgt voor een continue koppelafgifte tijdens versnellingswisselingen in de geautomatiseerde versnellingsbak, wat zorgt voor optimale prestaties en maximale schakelsnelheid.

De Stralis NP 460 is het ideale voertuig voor werkelijk duurzame transportactiviteiten, zowel op milieu- als op economisch gebied: aan de ene kant heeft het een technologie die is ontworpen om pure kracht en hoge milieuprestaties te leveren, met een indrukwekkende vermindering van 99% van de fijnstof en een 90% reductie van NO2-emissies in vergelijking met Euro VI-normen, en een 95% reductie van CO2-emissies in de biomethaanversie. Aan de andere kant resulteren de geavanceerde technologieën en de IVECO-services die zijn gericht op het optimaliseren van het brandstofverbruik op de weg, in een vermindering van de totale eigendomskosten (TCO) met 9% in vergelijking met de equivalente dieselversie, waarbij het brandstofverbruik daalt met 15%, resulterend in aanzienlijke besparingen. Getest door de toonaangevende vakbladen, staat dit voertuig bovenaan de ranglijst als een van de beste zware wegvoertuigen aller tijden, goed voor 4,21 kilometer per kilogram vloeibaar gemaakt methaan, zonder ureum, dankzij een lichtgewicht, eenvoudige driewegkatalysator.

Deze Stralis was de eerste om de weg vrij te maken voor langeafstandsmissies, de historische beperkingen van gasvoertuigen te verslaan en de brandstofautonomie te verhogen tot een verbluffende 1.600 km op een enkele vulling van de dubbele LNG-tanks. Verder verbeterd door de nieuw ontworpen Hi-Tronix 12-traps automatische versnellingsbak, demonstreert de Stralis NP 460 zijn veelzijdigheid met zijn volledige scala aan modellen, waaronder lage tractoren, containers en superlichte ADR-tractoren, evenals de X-WAY NP-versie voor toepassingen in de bouwlogistiek.

Dit voertuig is het perfecte voorbeeld van de baanbrekende en vooruitstrevende aard van IVECO's visie in alternatieve drive-technologieën, waarin het merk al meer dan twintig jaar investeert. De strategie van IVECO wordt erkend in de sector en bevestigd door de verschillende instellingen die, door middel van een reeks onlangs geïntroduceerde voorschriften en bepalingen, dit type voertuigen vrijstelt van verkeersbeperkingen, rijverboden en tolgelden in een aantal van Europa's belangrijkste vervoersknooppunten, zoals Duitsland. Als zodanig wordt aardgastechnologie steeds meer erkend als het meest haalbare alternatief voor diesel, dat reeds beschikbaar is en minder vervuilend, en dus een oplossing biedt voor de huidige milieuproblemen.

Sustainable Truck of the Year 2019